ساکولنت اشوریا

معرفی ساکولنت اچوریا یا اشوریا

اچوریا عضوی از خانواده ساکولنت های همیشه سبز به شکل گل است و اسم علمی آن Echeveria می‌باشد که بومی مناطق کوهستانی آمریکای مرکزی و جنوبی است. این ساکولنت در گونه ها و رنگ های خیره کننده متنوعی به چشم می خورد و در فصل‌های خنک رشد می‌کند در بهار و آخر تابستان می‌تواند در شرایط مناسب رشد، گل های نارنجی ، زرد و قرمز خیره کننده شکوفا کنند. به همین دلیل در میان گل فروشی ها ، دکوراسیون های داخلی ، تزئینات عروسی ، باغبانان و علاقه مندان به کاشت گیاهان در خانه، محبوب هستند. گیاه اچوریا دارای خانواده بزرگی است که تقریباً 180 گونه و بیش از هزار گیاه زراعی دارد. در این خانواده از ساکولنت ها چندین واریته (گونه) وجود دارد که به دلیل ظاهر زیبا و متفاوت و مراقبت آسان، محبوبیت بیشتر و مصرف تجاری گسترده تری دارند.  در ایران این گیاه به گل ساق عروس معروف است.

نکته بسار حائز اهمیت:

هنگام آب دادن به اچوریا همیشه خاک را مستقیماً آبیاری کنید و از نشستن آب بر برگ های گیاه اجتناب کنید زیرا این امر می‌تواند منجر به پوسیدگی گیاه و بیماری قارچی آن شود.

گونه های محبوب و پر کاربرد ساکولنت اچوریا

  • اچوریا مروارید نورنبرگ: اچوریا مروارید نورنبرگ (Echeveria Perle von Nurnberg) احتمالاً محبوب ترین نوع اچوریا است.برگ‌های پاستیلی آن با ظاهری شبیه به گیاه دارای گرد و غبار؛ که در نور کم ، برگ‌ها به رنگ خاکستری کمرنگ دیده می‌شوند. اما در آفتاب مستقیم این برگ‌ها به رنگ بنفش روشن و صورتی روشن می‌باشند. این گیاه زیبا از نور مستقیم لذت می‌برد. به آبیاری کمی نیاز دارد و خاک آن باید دارای زهکشی کافی باشد.
  • اچوریا painted:اچوریا نقاشی شده (Echeveria nodulosa) معمولاً با این نام (painted) شناخته می‌شود.گونه ای منحصر به فرد از خانواده ساکولنت های اچوریا است که با برگ‌های سبز خود که دارای خطوط قرمز عمودی است مشخص می‌شود. اچوریا نقاشی شده برای شکوفایی به آفتاب جزئی و خاک خوب زهکشی نیاز دارد. در هنگام آبیاری آن باید از خشک بودن خاک اطمینان حاصل کنید.زیرا آب زیادی می‌تواند به سرعت منجر به پوسیدگی ریشه آن شود.
  • اچوریا شاهزاده سیاه: این گونه از ساکولنت اچوریا دارای سرعت رشد آرامی می‌باشد.شاهزاده سیاه با برگ‌هایی به رنگ بنفش / قهوه ای تیره و به شکل مثلث مشخص می‌شود. این گیاه به راحتی پاجوش هایی تولید می‌کند که دارای رنگ سبز روشن می‌باشند و با رسیدن به سن بلوغ این برگ‌ها نیز تیره می‌گردند. در فصل پاییز و زمستان، شاهزاده سیاه گل‌های قرمز تیره خیره کننده‌ای ایجاد می‌کند که روی ساقه های بلند گل ظاهر می‌شود. برای حفظ رنگ و لعاب آن، باید گیاه را در معرض نور مستقیم و منظم قراردهید.شاهزاده سیاه  آبیاری نه چندان بسیار را می پسندد و از خاک خوب زهکشی شده استقبال می‌کند.
  • اچوریا رز خاکی: اچوریا رز غبار گرفته (Echeveria Dusty Rose)  یک نوع محبوب از اچوریاها است.هر گلبرگ آن در شرایط ایده آل می تواند تا 20 سانتی‌متر رشد کند. این گونه از ساکولنت اچوریا نسبت به سرما مقاوم بوده و به نور مستقیم فراوان و آبیاری ناچیز برای رشد احتیاج دارد. این گیاه می تواند چندین بار در طول سال گل بدهد که گل های آن به رنگ نارنجی روشن می‌باشد که برروی ساقه ساقه های بلند گیاه پدیدار می‌شود.برای اطمینان از زهکشی مناسب باید در خاک شنی و دارای زهکشی کامل کاشته شود.
  • اچوریا گلوله برفی مکزیکیاین اچوریا (Echeveria Mexican Snowball ) با نام اچوریا الگانس نیز شناخته می‌شود.یکی از محبوبترین گونه های اچوریا بوده که دارای برگ‌های خاکستری – آبی تیره است. به راحتی در داخل و خارج از منزل رشد می‌کند و به نور مستقیم آفتتاب نیاز دارد. اما در شرایط آفتاب جزئی نیز به خوبی عمل می‌کند. تکثیر آن به راحتی و از طریق قلمه های برگ و پاجوش های گیاه از گیاه مادر انجام می‌شود.
  • اچوریا دوریس تیلور: این گونه از اچوریا ( Echeveria Doris Taylor ) که معمولاً به آن گل پشمی نیز گفته می‌شود، یک واریته  منحصر به فرد اچوریا است. که با برگ‌های فازی سبز منحصر به فرد خود مشخص می‌شود. ارتفاع آن ین 7 تا 12 می‌باشد و به نور خورشید تصفیه شده و تنها چند ساعت از نور مستقیم نیاز دارد.این گیاه بومی منطقه ی آمریکای مرکزی می‌باشد.
  • اچوریا نئون شکن:این گونه همیشه سبز اچوریا دارای برگ‌های بنفش با لبه های خفیف صورتی است.در شرایط نور مستقیم خورشید برگ‌های آن روشن‌تر می‌شوند. این گیاه زیبا و محبوب می‌تواند تا 7 سانتی‌متر طول و 20 سانتی‌متر قطر رشد کند. در بیرون از منزل و همچنین در گلخانه به آسانی رشد می‌کند. در شرایط نور کافی می‌توان آن ها را پرورش داد. همانند اکثر اچوریاها، اچوریا نئون شکن (Echeveria  Neon Breakers) تحمل آب زیاد و سرمازدگی را ندارد.خاک مناسب این ساکولنت نیز باید دارای زهکشی کامل باشذ.
  • اچوریا تیپی:این اچوریا با برگ‌های جذاب به رنگ سبز-آبی و قاشقی شکل به همراه لبه‌های برجسته صورتی مشخص می‌شود.این گیاه می‌تواند تا 15 سانتی‌متر ارتفاع و قطر داشته باشد. به راحتی از طریق قلمه زدن از طریق برگ تکثیر می‌یابد. گل‌های زیبای این گونه اچوریا در تابستان و به رنگ نارنجی خیره کننده ظاهر می‌شود.
  • اچوریا نامرئی :این اچوریای زیبا با نام های Ghost Echeveria ، و یا Echeveria lilacina شناخته می‌شود. این گیاه زیبا با برگ‌های قاشقی خاکستری رنگ مشخص می‌شود، در آفتاب جزئی بهترین عملکرد را دارد. در صورت قرار گرفتن در معرض آفتاب مستقیم ، به خصوص در آب و هوای گرم ، برگ‌های ظریف آن به آسانی دچار آفتاب سوختگی می‌شوند. و در ماه های سردتر سال می‌تواند رنگ و لعاب بیشتری به خود بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز نمودن گفتگو
سوال دارید؟ ماهستیم !!!
دپارتمان پشتیبانی آذین گیفت
درصورت منتقل نشدن به واتس اپ لطفا مرورگر خود را تغییر دهید!