سانسوریا

معرفی گیاه سانسوریا

گیاه سانسوریا

شناسنامه گیاه:

نام علمی گیاه: Sansevieria trifasciata

خانواده: لیلاسه (Liliaceae)

نوع: علفی دائمی با ریشه ها با ریزوم دار

برگها: برگها که از اطراف ریشه خارج می گردند، ضخیم و چوبی (فیبری) شمشیری شکل، کشیده یا استوانه ای، با اختلاف ارتفاع می باشند، رنگ آنها سبز روشن است و در کنار آنها نوار سفید یا سبز تیره یا کم رنگتر وجود دارد

گلها: گلها خیلی کوچک است و در سنبله بوجود می آید، رنگ آنها سفید متمایل به سبز و کاملا معطر می باشد.ظهور گلها در آب و هوای ملایم و منحصرا در فصول مساعد است.

مبدأ و زیستگاه اصلی: نواحی گرمسیری و مرکز آفریقا، ماداگاسکار و جنوب آسیا

معرفی گیاه سانسوریا

سانسوریا گیاهی دائمی و همیشه سبز که در فارسی به دراژا (درازا، اشاره به دراز و بلند بودن برگ‌ها) و شمشیری نیز معروف است، این گیاه دارای برگ‌های شمشیر مانند است و نوع ابلق آن دارای حاشیه زرد می باشد.این گیاه سرسخت، برخلاف بسیاری از گیاهان آپارتمانی، عمری طولانی دارد. اصطلاحا به سانسوریا، نامیرا نیز می‌گویند.از میان گونه های مختلف، سانسوریا شمشیری در زبان عامیانه نیز به زبان مادر شوهر معروف است.

سانسوریا، از لحاظ ظاهری، از قدیمی ترین و ساده ترین گیاهانِ موجود است. اما هنوز هم گیاهی شیک و لوکس به حساب می آید.به همین دلیل این گیاه، بسیار مورد توجه طراحان دکوراسیون داخلی قرار گرفته است.

در واقع سانسوریا، از دسته گیاهان کم توقع محسوب می‌شود؛ چون گیاهی کم آب به شمار می‌آید و از طرفی، محیط کم نور را تحمل می‌کند.اگر در زمینه ی نگهداری گیاهان، مبتدی هستید، بهتر است با گیاهان کم توقع و مقاومی مثل سانسوریا شروع کنید.شما می توانید این گیاه را در داخل خانه، بالکن و باغچه ی خود نیز داشته باشید.

سانسوریا از خانواده کاکتوس هاست، بنابراین حتی هوای گرم و خشک را نیز به راحتی تحمل می کند و چون آب کافی داخل ساقه و برگ هایش ذخیره می شود، بی آبی را تا مدت زمان زیادی تحمل می کند. درضمن شما با یک بار خرید سانسوریا می توانید تا سال های متمادی از آن نگه داری کرده و از سرسبزی اش استفاده کنید، چون رشد این گیاه خیلی آرام و برگ هایش همیشه سبز است.

انواع سانسوریا

سانسوریا، در واقع یک گروه بسیار متنوع از گیاهان است.این گروه با بیش از 5۰ گونه، رنگ‌ ها و ابعاد متنوعی دارد.از جمله: سبز یا پوست ماری، ابلق، پاکوتاه، کرواتی، لوله ای (نیزه آفریقایی) و مهتابی.

سانسوریا ابلق
نمونه پر طرفدار: سانسوریا ابلق

دستگاه تصفیه کننده هوا تایید شده توسط ناسا!!

سانسوریا یک گیاه ایده آل برای فضاهای داخلی است زیرا یک دستگاه تصفیه هوا فوق العاده برای داخل است طبق آزمایشات مختلف و مطالعات هوای پاک ناسا، مشخص شده است که سانسوریا به طور مداوم برای از بین بردن سمومی مانند فرمالدئید، زایلن، تولوئن و اکسیدهای نیتروژن کاربرد دارد. این بدان معناست که صنایعی مانند کارخانه های اتومبیل سازی و نمایشگاهها، کارخانه های هواپیماسازی، سازندگان رنگ و فروشندگان آنها، چاپ و دفاتر و مکانهایی که این مواد شیمیایی را در کالاهای خود استفاده می‌کنند، با نگه داشتن چندین سانسوریا در اطراف خود، سود زیادی خواهند برد.در واقع هدف اصلی ناسا از انجام این مطالعات، پیدا کردن یک راه حل مناسب برای تمیز کردن هوا در ایستگاه های فضایی بوده است که در این بین به ویژگی سانسوریا در تصفیه هوا نیز پی برده اند

یک اکسیژن ساز قوی در شب!!

یکی از ویژگی های جالب گیاه سانسوریا شمشیری در شب، تبدیل حجم زیادی از دی اکسید کربن هوا به اکسیژن است و همین عامل این گیاه را به گزینه ای مناسب برای اتاق خواب تبدیل کرده است. اکسیژن سازی سانسوریا در یک اتاق به اندازه ای است که حتی در صورت نبود جریان هوا در اتاق نیز می‌توانید با داشتن 6 الی 8 گیاه سانسوریا ( برای هر فرد ) به راحتی تنفس کنید. این درحالیست که اکثر گیاهان در طول روز با عمل فتوسنتز اکسیژن را جذب کرده و شب دی اکسید کربن را دفع می‌کنند. این ویژگی سانسوریا کاملا علمی است و می‌توان به راحتی آن اثبات نمود.

سانسوریا در اتاق خواب

در واکنش دوم که به واکنش تاریک ( چرخه کالوین ) معروف است، انرژی لازم برای تولید اکسیژن از طریق نوری که گیاه در طول روز جذب کرده است تامین می‌شود. اما طریقه اکسیژن سازی به چه صورت است ؟! گیاه سانسوریا به خشکی مقاوم است و این عملکرد سبب می‌شود که سانسوریا در شب روزنه های خود را باز بگذارد تا هدر رفتن آب به حداقل برسد و از طریق همین رزونه ها دی اکسید کربن جذب و اکسیژن آزاد می‌شود.

شرایط نگهداری سانسوریا:

آبیاری سانسوریا :

اولین نکته در نگهداری سانسوریا، میزان آبیاری آن است.سانسوریا، بسیار کم آب است؛ پس هنگام آبیاری، از خشک بودنِ سطحِ خاکِ گلدان اطمینان حاصل کنید.این گیاه، به آبیاری بیش از حد حساس است؛ به همین دلیل، خاکِ همیشه خیس، باعث پوسیدگی این گیاه می‌شود.آبیاری، حدود یک بار در هفته، در تابستان و دو هفته یک بار، در زمستان، برای این گیاه کافی است.این میزان، بسته به محیط نگهداری گیاه، درجه حرارت و میزان نورِ دریافتی آن متغیر خواهد بود.

نور سانسوریا:

در وضعیت ایده آل، نور متوسط، مناسب است. ( یعنی حدود ۲ متر فاصله از پنجره جنوبی و غربی).اما این گیاه، تحمل محیط های پرنور و کم نور و سایه را هم دارد. توجه داشته باشید که سانسوریا را از آفتاب مستقیم دور نگه دارید؛ چون برگ های آن ها، در چشم به هم زدنی خواهند سوخت.به خاطر داشته باشید که گونه‌های ابلق، به نور بیشتری نیاز دارند.در صورت کمبود نور برای این گونه‌ها، رده‌های زرد رنگ گیاه، کمرنگ خواهند شد.

رطوبت سانسوریا:

برای این گیاه، خشکی یا رطوبت هوا مهم نیست؛ چون در حمام هم (که رطوبت بسیار بالایی دارد) قابل نگهداری است.این هم دلیلی دیگر، بر نامیرا بودن این گیاه.

دمای محیط نگهداری سانسوریا:

این گیاه، طیف گسترده ای از دما را در خانه تحمل می کند.فقط مراقب باشید تا در معرض باران و برف قرار نگیرد.اگر آن را در خارج از منزل نگهداری می‌کنید، برای فصل زمستان آن را به داخل خانه منتقل کنید.

کود و مواد مغذی مناسب سانسوریا:

بهتر است از کودهای رقیق شده برای تقویت گیاه استفاده کنید.اگر قصد دارید سانسوریا را در باغچه خود بکارید ، باید به خاک و نور مورد نیاز آن دقت کنید. بهترین  محدوده Phخاک برای رشد سانسوریا، بین 4.5 تا 7.5 است. برای سانسوریایی که در باغچه و خارج از گلدان کاشته شده، کود مایع مناسب تر است. کودی شبیه به کودی که برای سانسوریای گلدانی استفاده می کنید را انتخاب کنید. با همان نسبت و ترکیبات فقط به صورت مایع. احتمالا در باغچه و در اطراف سانسوریا علف های هرزی رشد خواهند کرد. توصیه می کنیم که آن ها را مرتبا هرس کنید تا خاک را از مواد غنی خالی نکنند و مانع رشد گیاهان نشوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز نمودن گفتگو
سوال دارید؟ ماهستیم !!!
دپارتمان پشتیبانی آذین گیفت
درصورت منتقل نشدن به واتس اپ لطفا مرورگر خود را تغییر دهید!